Local culture - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Bert, Jennie, Niek, Lotte en Juul Herikhuisen - WaarBenJij.nu Local culture - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Bert, Jennie, Niek, Lotte en Juul Herikhuisen - WaarBenJij.nu

Local culture

Door: Jennie

Blijf op de hoogte en volg Bert, Jennie, Niek, Lotte en Juul

24 Juli 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag eerst maar eens flink uitgeslapen. We hebben de kids toch maar om13.00 wakker gemaakt! We hadden het, denk ik, dan toch nodig.
We hadden met een 'riksja meneer' afgesproken dat hij ons vanmiddag naar de markt zou brengen, alleen deze man gaf zijn eigen invulling aan de afspraak.
Eerst bracht hij ons naar een batikfabriekje waar katoen en zijde aan beide kanten,van de stof, met de hand worden bedrukt met de mooiste patronen.
What a hell of a job!!! Ik heb diep respect voor de mensen die dit iedere dag moeten doen.
Natuurlijk konden de meisjes niet weg voordat er een mooie zijden sjaal en een katoenen jurk waren gekocht. De jongens dachten hier toch iets anders over want het duurde even voordat de definitieve keuze was gemaakt!!!!
Vervolgen bracht 'de riksjaman' ons naar een bedrijfje aan huis waar wajangpoppen werden gemaakt van buffelleer. Wat een verhalen en symbolieken gaan er schuil achter deze poppen.
De man die ons uitleg gaf hierover kon prachtig vertellen en we hingen dan ook aan zijn lippen.
Om de plaatselijke economie aan de gang te houden konden we hier ook niet weg zonder een pop.
Om hier aan vervolg aan te geven dronken we op aanraden van 'de riksjaman' het allerduurste kopje koffie 'ever' maar tevens ook het aller lekkerste kopje koffie 'ever'. Hier kan zelfs de lekkerste nespresso niet tegen op.
Deze koffie wordt gemaakt van de onverteerde koffiebonen uit de ontlasting van de civet( hier heet het beestje loewak).
Nadat we Ludwig ( de civet die onze koffie heeft 'geproduceerd' uit gebreid geaaid hadden bracht 'de riksjaman' ons terug naar het hotel. Wat een super gave middag!! Toch maar goed dat de man zijn eigen plan heeft getrokken anders hadden wij dit niet meegemaakt.
Bij het hotel een plonsje in het zwembad en omdat onze magen en darmen het naar gisteravond goed hebben gehouden gingen we vanavond eten bij tante Lies. De laatste avond in Yogjakarta we gaan op tijd naar bed vanavond want morgen loopt de wekker af om 6.45. Morgen gaan we naar Sukuh.

• 24 Juli 2014 - 16:50

Manon:

Altijd goed, een dagje 'local'. Klinkt goed allemaal. Leuk om de verhalen zo te lezen.
    Veel plezier in Sukuh.
    Liefs Juul en Manon

• 25 Juli 2014 - 23:28

Rieneke Knappstein:

zucht zucht banyak bagus

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Bert, Jennie, Niek, Lotte en Juul

Ons gezin bestaat uit 5 vijf personen. papa, mama en 3 kids. varierend in leeftijd van 12(de jongste) tot forty something!! Allemaal waren we voor de vakantie druk...kids between school, drie school verlaters. de oudsten met werk(alhoewel......kinderen denken dat we alleen maar koffie drinken!!)

Actief sinds 14 Juli 2014